فرصت کرونا برای شبکه آزمایشگاهی کشور / آخرین قیمت گذاری تست کرونا در بخش دولتی و خصوصی

[ad_1]

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تهدید کرونا که به فرصتی برای شبکه آزمایشگاهی کشور تبدیل شده است، اقدامات انجام شده برای شناسایی این بیماری و همچنین هزینه آزمایش شما را تشریح کرد. .

به گزارش ایسنا، دکتر سیامک سمیعی در نشست خبری همزمان با دومین سال شناسایی کرونا در کشور، اظهار کرد: کووید 19 فرصتی را برای ما ایجاد کرده است تا ظرفیت کشور را نه تنها در نیروی انسانی خود بشناسیم. بلکه در بین معلمان تجربیاتی که در این مدت به دست آوردیم، تجربیات استثنایی بود که مدیون سازمانی است که از ابتدا برای کمک به همدیگر ایجاد شد تا به سمت جلو حرکت کنیم. در این مدت با تغییرات ویروس سازگار می شویم و حتی در آینده با وجود گنجینه های انسانی و تجهیزات می توانیم تغییر کنیم. جا دارد از تولیدکنندگان و محققان کشور که چند ماه پس از ورود این ویروس، واردات کیت‌ها را غیرضروری کردند، تشکر کنیم. در همین حال، مهندسان پزشکی تجهیزات ما را در آلوده ترین مناطق بازرسی و تعمیر کردند.

او اضافه کرد: در حوزه آزمایشگاهی در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه ایران وجود داشت و همه نیازهای ما برای پاسخگویی خوب مسدود شده بود، از همه ظرفیت کشور استفاده کردیم، اما موفق شدیم. این افزایش ظرفیت آزمایشگاهی ما را به سمت استفاده از کیت های تشخیص آنتی ژن سوق داده است. پاسخ انستیتو پاستور و آزمایشگاه ها به انواع مختلف بسیار مهم است. فکر می کنم در آینده با تغییراتی در ویروس همراه خواهیم بود و باید پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: ظرفیت بزرگی که ایجاد شده دیگر فقط برای کووید 19 نیست، بلکه پاسخگوی بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند ایدز، هپاتیت، سل و غیره است. یکی از اقدامات مهم انستیتو پاستور این بود که حتی زمانی که بار بیماری کاهش پیدا کرد، مطالعات ارزشمندی را برای تعیین نقش آزمایشات منفی طراحی کرد تا مورد حمله ویروس دیگری قرار نگیریم و این در همکاری مفید و ارزشمند بود. آنفولانزا و کووید-19.

خواندن
معرفی بهترین فست فودهای تهران

سمیعی ادامه داد: ظرفیت تولید کیت در کشور چند برابر چیزی است که الان تولید می کنیم و کمبود کیت های تشخیص مولکولی و آنتی ژن نداریم. دو نوع کیت تولید می شود: کیت های آنتی ژن که عملکرد بیشتری دارند اما قدرت تشخیص کمتری نسبت به تشخیص مولکولی دارند. برخی از کیت ها نیز دارای فرمت ELISA هستند. طبق تصمیم ستاد، آزمایشگاه‌ها موظفند تمام آزمایش‌هایی را که انجام می‌دهند روی سیستم‌ها ثبت کنند که بعداً به سامانه ایران من ملحق می‌شود. تست آنتی ژن در آزمایشگاه های دولتی کمتر از 45 هزار تومان و در بخش خصوصی کمتر از 65 هزار تومان است. با انجام این آزمایش ها ظرفیت ما نیز افزایش می یابد اما مشروط به دسترسی به آزمایشگاه ها است. هزینه انجام تست PCR در بخش دولتی کمتر از 250 هزار تومان و در بخش خصوصی کمتر از 350 هزار تومان است. تخمین ما از قیمت کیت در آزمایشگاهی که روزانه 150 آزمایش انجام می دهد حدود 183 تا 200 هزار تومان برای کلیه تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایش است که در صورت خرید کیت های بیشتر این هزینه کمتر می شود.

سمیعی ادامه داد: 4 مورد مربوط به انتقال یک بیماری است. اول اینکه بیماری منتقل نمی شود پس باید از حداکثر ظرفیت آزمایشگاه استفاده کنیم. در موارد سلول انفرادی توصیه می شود تعداد معاینات را افزایش دهیم تا بتوانیم تشخیص سریع تری داشته باشیم. در مورد انتقال خوشه ای، زمانی که فرد بیمار شد، می توانیم متوجه شویم که عفونت از کجا آمده است و هنوز باید از آزمایش استفاده کنیم. اما در مورد چهارم که مراکز بزرگ انتقال بیماری داریم که به راحتی بیماری را منتقل می کنند، دیگر نیازی به آزمایش همه نداریم و در هر اوج به آن نقطه می رسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در اوج بیماری تعداد آزمایشات افزایش نمی یابد، افزود: فردی که به این بیماری مبتلا می شود به راحتی نمی تواند متوجه شود که بیماری از کجا منتقل شده است و در این صورت باید آزمایش انجام شود. درست استفاده می شود و هزینه باید بالا باشد.” خیر؛ چون اطلاعات بیشتری نمی دهد و مثلا می گویند امتحان را برای کسانی که نیاز به نتیجه امتحان دارند در بیمارستان ها نگه می دارند تا خوب اداره شود.

خواندن
اطلاعیه سازمان زندانیان در خصوص درگذشت زندانی مهدی صالحی

وی تاکید کرد: پرسنل بهداشتی چه آزمایشی داشته باشند و چه نداشته باشند باید غربالگری و محافظت شوند. زیرا آنها در معرض خطر هستند. یکی از دلایلی که باعث می شود تعداد تست ها زیاد نشود این است که ما باید به تست زدن ادامه دهیم. اگر به مکانی مانند کلاس، پادگان و… برخورد کردیم و فردی مبتلا شد، هرکس با او در تماس است باید قرنطینه شود. آزمایش برای اطرافیان شما ضروری است. در هفته منتهی به 25 بهمن ماه مشخص شد که اگر فردی با علائم تنفسی به مراکز ما مراجعه کند بین 50 تا 65 درصد تاج دارد و اینها دیگر نیازی به آزمایش ندارد و فرد باید قرنطینه بشه چون علائم داره

در ادامه این جلسه دکتر مصطفی صالحی وزیری_ رئیس آزمایشگاه مرجع ملی کرونا در انستیتو پاستور ایرانوی گفت: یک چیز بزرگ در مواجهه با کرونا این بود که ما تهدید را به یک فرصت در حوزه آزمایشگاهی تبدیل کردیم و آن ایجاد یک شبکه آزمایشگاهی بود. قبل از شیوع کرونا، بزرگترین شبکه آزمایشگاهی که می توانست تشخیص مولکولی انجام دهد، شبکه آنفولانزا بود و در بهترین حالت می توانست سالانه 20000 تا 25000 آزمایش انجام دهد. اما پس از همه‌گیری کرونا، اکنون 500 آزمایشگاه در کشور داریم که تشخیص کرونا را انجام می‌دهند و می‌توانند روزانه تا 150000 آزمایش انجام دهند. این قابلیت همچنین قابل ارتقا است و احتمالاً کرونا آخرین تهدید بیولوژیکی و بیماری ویروسی نوظهور نخواهد بود و تهدیدهای مشابهی ممکن است در آینده رخ دهد. بنابراین حفظ و به روز رسانی این ظرفیت ایجاد شده ضروری است.

وی گفت: سیستمی که در حال حاضر وجود دارد جهانی است و برای سایر بیماری ها قابل استفاده است. به عنوان مثال، ما از فرصت استفاده کردیم و آزمایش‌های دیگری را در زمانی که موارد کووید زیاد نبود، راه‌اندازی و گسترش دادیم و آزمایش تب کنگو را در برخی آزمایشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم. همچنین برنامه هایی برای نصب دنگی در آزمایشگاه ها داریم. برای سایر بیماری های تنفسی هم انستیتو پاستور و هم شرکت های دانش توانستند کیت های بومی تولید کنند و بر این اساس با استفاده از کیت ها متوجه می شویم که مواردی از این بیماری در افراد مبتلا به آنفولانزا وجود دارد.

خواندن
بررسی فرق آجر بهمنی و آجر قزاقی

صالحی وزیری گفت: تایید کیت، ارزیابی کیفیت، توزیع کیت، انجام اولین تست ها و …. مسئولیت انستیتو پاستور بود و مدیریت خوبی برای رهایی از ترس و وحشت انجام شد. در عین حال آموزش های عزیزان و کارمندان را دنبال می کردیم و هر روز شبکه گسترش و تقویت می شد. پس از آن کنترل کیفی آزمایشگاه ها در دستور کار قرار گرفت و ما نیز تست مهارت را پیگیری کردیم.

او اضافه کرد: مانیتورینگ جهش ها نیز در دستور کار انستیتو پاستور قرار دارد و ما از ابتدا با مشکل مواجه بودیم و دستگاه نیاز به پشتیبانی و تعمیر داشت و تمام تلاش خود را برای نظارت بر واریانت ها انجام دادیم تا دو دستگاه دیگر برای شناسایی واریانت ها تهیه کنیم. اولین مورد واریانت آلفا در ایران توسط انستیتو پاستور ساخته شد و به دسامبر 2016 برمی گردد. در مورد انواع بتا و دلتا نیز همین اتفاق افتاد. در مورد آمیکرون، ما این جهش را در اواخر دسامبر با کمک یک آزمایشگاه شناسایی کردیم. شبکه آزمایشگاهی در تمام وظایف خود به خوبی عمل کرد و ما سعی می کنیم به آینده نگاه کنیم. همکاران عزیز آزمایشگاه نه چندان دیده می شوند و نه رنج هایشان دیده می شود و از کسانی که در کنار ما بوده اند تشکر می کنم.

ادامه داد

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *