تغییرات مهم برای بورس از فردا

[ad_1]

در نهایت پس از گذر از فراز و نشیب ها، از فردا دامنه نوسانات یک درصد مثبت و منفی 6 افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، محدوده مجاز نوسانات قیمت یکی از مهمترین قوانینی است که در بازارهای مالی به عنوان عامل کنترلی در برابر نوسانات قیمت سهام و کاهش نوسانات بازار ناشی از تصمیمات هیجانی استفاده می شود. محدوده مجاز نوسانات، محدوده سقف و کف قیمتی است که هر سهم در هر روز کاری می تواند داشته باشد و قیمت فقط می تواند در آن محدوده حرکت کند. در واقع این محدوده محدوده مجاز برای نوسانات قیمت سهام است.

البته طیف طرفداران و منتقدان باند نوسان بسیار گسترده است، زیرا دامنه نوسانات چقدر است و اینکه آیا باید باند نوسان در بازار سرمایه وجود داشته باشد یا نه، همواره موضوع بحث کارشناسان و بسیاری از کارشناسان بوده است. بازار سرمایه معتقد است که بهبود روند معاملات سهام باید برای افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن پیش برود، زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی علیرغم دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر در معاملات سهام می شود.

فراز و نشیب های محدوده نوسان

دامنه نوسانات بازار سرمایه ایران طی دو سال گذشته همراه با فراز و نشیب های بازار روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. بنابراین از 16 فوریه 2016 از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر کرد. این تصمیم شورای عالی بورس با هدف ایجاد تعادل در این بازار اتخاذ شده است. البته عمر این تصمیم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت 1400 به شش مثبت و سه منفی و در نهایت از 15 اردیبهشت همان سال دامنه نوسان قیمت ها افزایش یافت. از کل شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به صورت متقارن و در محدوده مثبت و منفی 5 درصد معامله شد.

خواندن
مدت زمان بافت تابلو فرش چقدر است؟ (7)

تحقق وعده افزایش دامنه نوسان

با روی کار آمدن دولت جدید و پس از روی کار آمدن مجید عشقی رئیس سازمان بورس، اعلام کرد افتتاح محدوده سوئینگ در دستور کار این سازمان قرار دارد. وی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال گذشته، اصلاح تدریجی دامنه نوسان را از ابتدای سال 1401 نیز مجدداً بررسی کرد. اعلام کرد و گفت: تغییر دامنه نوسانات در برنامه بورس اما این سوال نیاز به رفع برخی ابهامات از جمله ریسک های بودجه ای و سیاسی دارد. قبلا هم اعلام کرده بودم که اصلاح دامنه از شرکت های بزرگ شروع می شود و الان برنامه این است که از یک تاریخ اصلاح به تدریج و با نرخ یک درصد شروع شود. این روند به صورت فصلی بر اساس بازخورد بازار بررسی خواهد شد.

در نهایت وعده عشق به صورت مستمر محقق می شود و دامنه نوسانات روزانه قیمت در بازار اول (پنل اصلی و فرعی) بورس تهران مثبت و منفی 6 از دوشنبه 30 فروردین خواهد بود.

تاثیر افزایش دامنه نوسانات بر رونق بیشتر بازار سهام

در همین رابطه حسین کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت باند نوسان سال های گذشته، اظهار کرد: نمادهای زیادی برای روزهای متمادی معامله شدند. در همان سال دامنه نوسان به سه درصد افزایش یافت. به تدریج در سال های بعد ابتدا به چهار درصد، در سال 1394 به پنج درصد رسید و از آن زمان به جز چند دوره کوتاه در دو سال اخیر دامنه نوسانات ثابت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اولین و مهم ترین اثر افزایش دامنه نوسان در معاملات افزایش حجم و ارزش معاملات است، گفت: زمانی که دامنه نوسان دو درصد بود، بسیاری از نمادها اگرچه باز بودند، اما گاهی 50 معامله نمی شدند. روزها.” زمانی که دامنه نوسان به دو تا پنج درصد رسید، بورس ایران توانست به بازاری جذاب تبدیل شود.

خواندن
نکاتی برای ثبت نام در کنکور سمپاد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: لازم به ذکر است که قیمت سهام با توجه به متغیرهای کلان و خرد و عرضه و تقاضای سهام تغییر می کند. هرچه این تغییرات قیمت طبیعی تر و سریعتر باشد، رونق بیشتر و احتمال تشکیل حباب کمتر می شود. امیدوارم افزایش دامنه نوسان که از فردا مثبت و منفی 6 درصد و در نهایت به 10 درصد می رسد باعث رونق بیشتر بورس شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *