به نام ارزهای دیجیتال، به نام کلاهبرداران

[ad_1]

این روزها کلاهبرداری هایی که از نام ارزهای رمزنگاری شده سوء استفاده می کنند و توکن های جعلی تولید می کنند بسیار رایج شده اند و بسیاری از افراد به دلیل آن ضرر می کنند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه همشهری او نوشت: «اصطلاح کلاهبرداری این روزها بیش از هر زمان دیگری شنیده و خوانده می شود. در واقع، کلاهبرداری چهره جهنمی فناوری ارزهای دیجیتال است. نوعی کلاهبرداری برای پوشش ارزهای دیجیتالی که وجود ندارند. در حال حاضر ماجرای پرونده جعلی کینگ مانی و دستگیری نویسندگان آن داغ است. در حال حاضر چندین مورد از این نوع کلاهبرداری وجود دارد.

کلاهبرداران در کشور با وعده و به اصطلاح خواب، افراد نادان را دستگیر کرده اند. هر نوع فناوری با وجود مزایای فراوانی که دارد می تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. فناوری کریپتوکارنسی نیز از این امر مستثنی نیست و در حالی که می تواند به تولید ثروت برای افراد و کشور منجر شود، امکان نابودی سرمایه مردم دور از ذهن نیست. در واقع، اکنون یک فرد می تواند به راحتی یک توکن تولید کند و آن را به روش های مختلف بفروشد. سایت ها نیز برای کلاهبرداری راه اندازی شده اند. برخی از این سایت‌ها حتی کیف پول‌های جعلی را طراحی می‌کنند و افراد را متقاعد می‌کنند که دارایی‌های خود را در زمانی که اطلاعات کیف پول در اختیار طراح است، نگه دارند. امید علوی، رئیس هیئت مدیره انجمن فناوران بلاک ایران (انجمن بلاک چین) در گفت و گو با همشهری به تشریح انواع کلاهبرداری ها و روش های شناسایی آن پرداخت.

پانزی، کلاهبرداری با رویای سود نجومی

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین کلاهبرداری در حوزه فین تک و به طور کلی ارزهای دیجیتال را کلاهبرداری می داند و می گوید: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده مورد توجه قرار می گیرند.

خواندن
رانش، محصول خراشیدن پوشش گیاهی از روی زمین / وقتی لایه های زمین تحت فشار می لغزند

امید علوی با اشاره به اینکه از این طریق کلاهبردار یک کسب و کار، ایده یا شرکتی را طراحی می کند و به مردم می گوید سرمایه گذاری کنند و سپس سود ببرند، ادامه می دهد: هیچ تجارت درستی پشت این ایده ها وجود ندارد و از ابتدا هدف این است. به دست آوردن پول مردم با برانگیختن طمع مردم کلاهبردار با بخشی از پولی که به دست آورده برای سرمایه گذاران سود می برد به این ترتیب طمع مردم بیشتر می شود و سیستم طراحی شده توسط شیاد ادامه پیدا می کند و گسترش می یابد.

اما پس از یک دوره 9 ماهه تا سه ساله که بستگی به رشد این ایده کلاهبرداری دارد، سیستم اشباع می شود و کلاهبرداران به بهانه های مختلف به سرمایه گذاران سرویس نمی دهند و سعی می کنند تا سایت و کانال های ارتباطی را که در پول مردم می رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین با اشاره به اینکه قبلاً این روش را در شرکت های هرمی مانند گلد کوئست دیده ایم، در ارزهای رمزنگاری شده نیز امکان پذیر است و مواردی مانند Quinnach و Iminer را ذکر می کند.

این پروژه ها به نام CloudMining باعث جذب سرمایه مردم شد و به نفع مردم همان پایتخت بود. در ابتدا این سود پرداخت شد و مردم فکر کردند شرکت کار می کند. بنابراین یا بیشتر سرمایه گذاری کردند یا اطرافیان خود را تشویق به سرمایه گذاری کردند. به گفته علوی، «این شرکت ها برای افزایش طمع مردم برای اضافه شدن هر نفر، کمیسیون هم پرداخت می کردند».

توکن ها پشتیبانی نمی شوند

وی شکل دیگری از کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال را توکن های بدون پشتیبانی می داند که به دلیل نبود قوانین شفاف و نظارت مناسب بازار داغی در کشور دارند. علوی اشاره می کند که یک نفر می تواند در نیم ساعت یک میلیارد توکن تولید کند و به مردم بفروشد و نیاز به یک سیستم بازاریابی خوب را می بیند که به مردم القا کند که توکن رشد خواهد کرد.

خواندن
ایسنا - جشن «سده» در کرمان

وی در توضیح شکل‌گیری چنین کلاهبرداری می‌گوید: «تولیدکننده چنین توکنی به‌عنوان خریدار و با حساب‌های مختلف در یک زمان معین، قیمت‌های بالایی برای توکن در نظر گرفته و می‌خرد. به این ترتیب قیمت توکن بالا می رود و مردم شروع به خرید می کنند و در نتیجه صورتحساب کاذب صورت می گیرد.

به گفته وی «نمونه ای از این توکن ها توکنی به نام BIRJ است که از همین روش استفاده کرده و نتیجه آن از بین رفتن دارایی مردم بوده است».

وب سایت ها و حجم های ناامن

برای مثال، وب‌سایت‌های جعلی نیز وجود دارند که کیف پول‌های دیجیتالی را ارائه می‌کنند. “وقتی شخصی یک ولت در یک سایت آنلاین ایجاد می کند، یک کلید خصوصی برای صاحب ولت ایجاد می کند. به دارایی افراد دسترسی داشته باشید.”

نمونه کارها به نام رمزارز

مدیریت پرتفوی و افزایش سرمایه نیز نوعی کلاهبرداری است که امروزه موضوع بسیار داغی است. علوی درباره این روش می گوید: مردم به بهانه اینکه با سرمایه مردم سروکار دارند و در درآمد آنها مشارکت می کنند، اقدام به جذب سرمایه می کنند، در حالی که بحث سبدگردانی و افزایش سرمایه نیازمند مجوزها و قوانین خاصی است که هنوز در کشور ما وجود ندارد. در زمینه ارزهای دیجیتال.”

علوی خاطرنشان کرد: طبق قانون هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند سود ثابت را تضمین کند، مگر بانک مرکزی و سایر بانک ها.

مردم باید چه کار کنند؟

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین پیشنهاد می کند که افراد در این زمینه مطالعه و تحقیق کنند. علوی همچنین به مردم توصیه می کند قبل از هر اقدامی در این زمینه چند سوال از خود بپرسند.

خواندن
115 تصادف در جاده های گیلان رخ داد

این سوال اول را مطرح می کند: “اگر یک شخص یا یک تجارت می تواند چنین سود بالایی داشته باشد، چرا از آن استفاده نمی کند و نمی خواهد آن را به “من” بدهد؟

علوی توضیح می دهد که «اگر کسی یک ربات معامله گر دارد که مثلاً روزی سه درصد سود دارد، چرا آن شخص ماشین و خانه خود را نمی فروشد تا از آن ربات استفاده کند؟» در واقع مردم باید از خود بپرسند که چرا این فرد اینقدر خیرخواه است که چنین رباتی را به دیگران می دهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن درباره سایر سؤالاتی که مردم باید از خود بپرسند، می‌گوید: «در مورد پروژه‌ها می‌توان پرسید که تفاوت این پروژه جدید با سایر پروژه‌ها چیست؟ یا اگر قرار است شرکتی از بلاک چین استفاده کند و توکن ایجاد کند، آیا آن شرکت و دامنه به بلاک چین نیاز دارد یا خیر؟ آیا استفاده از بلاک چین در این زمینه مقرون به صرفه است؟

بنابراین اگر مردم این سوالات را از خود بپرسند، تا حد زیادی وارد پروژه های تقلبی نمی شوند.

وی همچنین از مردم می خواهد که به کسانی که وعده سود یا به اصطلاح «مثبت اندیشی» می دهند اعتماد نکنند. علوی تأکید می‌کند که «اگر مردم در تبلیغات خود شاهد اینفلوئنسر یا مربی هستند که خودرو، خانه، ویلا و سبک زندگی مجلل را به رخ می‌کشد، بدانند که آن فرد به جیب آنها رسیده است».

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *