چراغی که روشن شد … – ایسنا

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی این روزها خیابان ها، مراکز تجاری، بازارها و حتی دستفروشان شاهد حضور مشتریان و زائرانی است که مدت هاست برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد سفر نکرده اند. چراغ بازارهای باستانی و مهم مشهد پس از مدت ها خاموش شد و با افزایش تعداد واکسینه شدگان و کاهش ضایعات عروق کرونر در نوروز 1401 و اسکان زائران امام خمینی(ره)، بازارهای مشهد جان تازه ای گرفت. .

سری به بازارهای مشهد زدیم تا وضعیت فروش مغازه ها و خرید مردم را از نزدیک ببینیم. یکی از نقره فروشان اطراف حرم مطهر رضوی در گفت وگو با ایسنا، گفت: بازار فروش اصناف نسبت به سال گذشته رونق زیادی داشته و فروش واحد صنفی ما در نوروز 60 درصد رشد داشته است. طی دو سال گذشته، معامله‌گران نقره متحمل ضررهای سنگینی شده‌اند، و در حالی که این ضررها هنوز جبران نشده است، فروش کمی بهتر شده است.

وی ادامه می دهد: روزی دو شیفت خدمت رسانی به زائران انجام می دهم و بیشتر مشتریان ما گردشگران و زائران داخلی هستند.

حضور گسترده زائران موجب رونق اقتصادی واحدهای صنفی شد.

یکی دیگر از فروشندگان آجیل و زعفران در خیابان امام رضا(ع) می گوید: پس از گذشت دو سال از کرونا، حضور زائران نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بود. زائرانی که به مشهد سفر می کنند سوغات زیادی می خرند که باعث رونق اقتصادی اصناف شد. اگرچه قیمت زعفران و خشکبار امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است، اما استقبال زائران از خرید خشکبار و زعفران بسیار زیاد است.

چراغی که روشن شد...

یکی از فروشندگان لباس در میدان واتر می گوید: فروش ما امسال سه برابر شده است. در دو سال گذشته هیچ فروشی نداشتیم، حتی پارسال که زائران تا حدودی به مشهد سفر کردند باز هم بازار رشد نداشت.

وی با اشاره به میزان فروش فروشگاه خود ادامه می دهد: پارسال فروش ما به سختی به 300 هزار تومان در روز می رسید، اما اکنون روزانه 4 میلیون تومان فروش داریم.

خواندن
مرز خود را با حاکمیت و مطالبات عمومی اصلاح کنید

یکی از تاجران فعال در بازار سرشور می گوید: این روزها استقبال خوبی از عکاسی زیارتی شده است. در دو سال گذشته زائران برای زیارت امام رضا(ع) بیشتر از شهرهای اطراف مشهد سفر کرده اند، اما در سال جدید شاهد حضور زائران از سراسر کشور هستیم. وضعیت صنفی از تیرماه 1400 تا حدودی بهتر شد، اما عید امسال وضعیت کسب و کار ما رونق گرفت. ما در این شرایط زندگی می کنیم در حالی که در سال 1378 حدود 140 تا 150 مورد ابطال مجوز در آتلیه ها و عکاسی اطراف حرم داشتیم که 90 مورد مربوط به آتلیه و 50 تا 60 مورد مربوط به عکاسی اطراف حرم بود.

در سال‌های قبل از کرونا، بازار فروش و درآمد اصناف بیشتر از امروز بود

وی با اشاره به افزایش هزینه ها و تورم در جامعه گفت: این موضوع تاثیر زیادی بر درآمد ما دارد. در سال‌های قبل از کرونا، بازار فروش و درآمد اصناف بیشتر از امروز بود. امسال به دلیل سردی هوا بازار هتل و رستوران نسبت به سایر اصناف داغتر است.

یکی دیگر از بازرگانان بازار سرشور خاطرنشان می کند: بیماری کرونا در فروش کیف به ویژه کیف های مدرسه و بسیاری از اصناف بسیار اختلال ایجاد کرده بود، اما در سال 1401 بازار اصناف بسیار رونق یافته بود. در هفته اول نوروز 1401 زائران زیادی به مشهد سفر کردند اما این اوج فروش اکنون به پایان رسیده و اندکی کاهش یافته است. فروش صنف ما در نوروز 1401 به طور میانگین حدود 50 درصد افزایش یافت.

وی گفت: اگرچه هزینه های تولید و قیمت ها بالا رفته است، اما مردم همچنان سوغات زیادی می خرند.

یکی از پارچه فروشان منطقه طبرسی مشهد در این باره می گوید: از صبح که وارد مغازه می شویم تا نیمه شب زائران به مغازه می آیند. سال 1401 برای اصناف به ویژه تجار اطراف حرم سال بسیار پر برکتی بود.

خواندن
همدان در طبیعت گرم است

چراغی که روشن شد...

در همین رابطه، محمد محمدی، رئیس اتحادیه کفاشان مشهد، اخیراً در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار کفش مشهد در نوروز 1401 اظهار می کند: در ایام نوروز و ابتدای سال جاری به دلیل حضور گسترده بازار کفش در مشهد. زائران استان و به ویژه شهر مشهد به لطف امام رضا (ع) بازار کفش به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی رونق گرفت. همچنین در نوروز امسال نیز حدود 50 درصد زیان واحدهای صنفی جبران شد.

وی ادامه می دهد: اما در این مدت به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده تولید کفش افزایش یافته و این موضوع باعث شده است که وضعیت بازار فروش کفش در سال قبل چندان مساعد نباشد.

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد می گوید: حضور زائران در سال جدید و تعطیل نشدن واحدهای صنفی به روی کسب و کار در مشهد به ویژه بازار کفش رونق زیادی داشته است.

چراغی که روشن شد...

محمدی می گوید: از ابتدای امسال برنامه بازرسی و بازرسی فروش اصناف تشدید شده است. همچنین واحدهای فروش کفش با توجه به رقابت موجود، کفش را با قیمت مناسب تری به مردم عرضه می کنند. به همین دلیل موضوع گرانی در صنف ما دیده نشده است.

وی ادامه می دهد: در مجموع امسال تخلفات زیادی در بازار کفش صورت نگرفته است و همین تعداد اندک نیز رفع شده است. بازرسی ها و کشیک های نوروزی از ابتدای سال به صورت شبانه روزی توسط اتحادیه کفاشان مشهد انجام می شود و شش نفر از اعضای اتحادیه در این منطقه فعالیت می کنند.

نوروز امسال 60 درصد زیان رستوران ها را جبران کرد

در ادامه حسن امیریان رئیس اتحادیه رستوران، آشپزخانه و حلیم آشپز چلوکباب مشهد با اشاره به تعطیلی واحدهای صنفی در دو سال اخیر به دلیل بیماری عروق کرونر قلب گفت: واحدهای صنفی ما طی سال گذشته تقریبا تعطیل بوده است. دو سال و آنها خیلی فعال نبودند.” یک دوره تعدیل وجود داشت اما خوشبختانه در سال 1401 حضور زائران در بازار فروش صنف ما رونق گرفت و 60 درصد زیان صنف ما در دو سال اخیر را جبران کرد. در حال حاضر 1800 واحد صنفی زیر نظر رستوران مشهد، چلوکباب، آشپزخانه و اتحادیه اصناف حلیم پزان می باشد.

خواندن
اصول ورق روغنی فولادی اکسین که از امروز می توانید بهره مند شوید

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد درباره ورود زائران در ایام نوروز و تاثیر آن بر جبران خسارات اصناف طی دو سال گذشته گفت: واقعیت این است که به دلیل هزینه های بالا و کاهش قدرت خرید مسافرانی که به مشهد می آمدند. ، زیرا آنها نباید می توانستند بر فروش صنفی تأثیر بگذارند.

وی ادامه می دهد: حضور زائران در مشهد موجب رونق فعالیت در برخی بخش ها از جمله گردشگری، هتلداری و مسافرخانه ها شده است. از آنجایی که مسافران مجبور بودند مکانی را برای اقامت انتخاب کنند، همچنین در زمینه خرید و سوغات، وضعیت اصناف کمی تغییر کرد.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه ورود زائران تاثیر چندانی در زیان های گذشته نداشته است، تصریح می کند: همین که اصناف امسال با همین درآمد کم بتوانند هزینه های خود را تامین کنند، کافی است. چرا که خسارت دو سال اخیر اصناف تنها مربوط به عدم حضور زائران مشهدی نیست، بلکه بخشی از این آسیب نیز به افزایش هزینه های اصناف مربوط می شود.

در مجموع فعالان صنفی می گویند در نیمه دوم سال گذشته با تزریق گسترده واکسن، مردم تمایل بیشتری به خرید کالا داشتند و در نوروز 1401 حضور گسترده و پرشور 6.5 میلیون زائر مشهد باعث بهبود اقتصاد و بهبود وضعیت اقتصادی شد. وضعیت مالی اتحادیه ها البته این رونق اقتصادی زیان سال 99 و 1400 را جبران نخواهد کرد، اما سیگنال مثبت موجود در بازار، فعالان اقتصادی و معامله گران را نسبت به آینده بازار خوشبین کرده است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *