قهرمان پور: «اوکراین» تأثیری بر «وین» ندارد/ گرفتن ضمانت نامه معتبر سیاسی در برجام سخت است.

[ad_1]

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: معتقدم باید به برجام به عنوان یک موضوع موقت نگاه کنیم و برای این شرایط ضمانت بگیریم.

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه برخی معتقدند بحران اوکراین بین آمریکا و روسیه بر مذاکرات هسته ای وین تاثیر گذاشته است؟ او گفت که مذاکرات وین نشان می دهد که بحران اوکراین تأثیر چندانی بر این موضوع نداشته است. از آغاز مذاکرات برای احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل متحد در وین، شاهد وقفه غیرعادی در این روند به دلیل تحولات بین المللی نبوده ایم که اکنون می توان آن را متاثر از بحران اوکراین دانست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اصولا قدرت های بزرگ مسائل را جداگانه ارزیابی می کنند و به هم پیوند نمی زنند. به عنوان مثال، چین با کشورهای دیگر و ایالات متحده و کانادا در یک موضوع همکاری می کند اما در مورد دیگر نه. یا اگر چین در پیمان های کیوتو و پاریس نیست، اینطور نیست که آمریکایی ها بگویند ما از سازمان تجارت جهانی خارج می شویم. علاوه بر این، بحران اوکراین یک موضوع طولانی مدت است و امروز مطرح نشده است. این بحران از سال 2003 ادامه دارد و در سال 2014 با الحاق کریمه به روسیه روند به شکل دیگری دنبال شد و این موضوع تا کنون ادامه دارد و حتی شاهد قطع شدن میانجیگری روسیه در مذاکرات نیستیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: موضوع هسته ای بحث کنترل تسلیحات در سطح بالاتر است و 5 کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی که کشورهای هسته ای هستند و توسط NPT به عنوان قدرت های هسته ای به رسمیت شناخته شده اند، قطعا منافع مشترکی دارند. و روسیه، فرانسه و بریتانیا همگی در مورد ساختار امنیت هسته ای اروپا توافق دارند زیرا می دانند که با افزایش تعداد کشورهای هسته ای در جهان، امنیت هسته ای آنها نیز افزایش می یابد.

خواندن
فعالیت مدارس ابتدایی خوزستان از روز سه شنبه با 2 ساعت تاخیر آغاز می شود

قهرمان پور در ادامه در پاسخ به این سوال که این روزها صحبت از تضمین سیاسی توافق برای بازگشت به برجام زیاد است و گزینه های مختلفی از سوی ایران یا طرف های مختلف مطرح می شود. برجام با قطعنامه 2231 نوعی ضمانت سیاسی و بین المللی دریافت کرد و آن ضمانت هنوز وجود دارد، اما چه چیز دیگری می توان ارائه کرد؟ وی گفت: واقعیت این است که روابط بین الملل تابع قدرت است و قدرت تعیین می کند که یک توافق پایدار بماند یا خیر. اگر به روابط آمریکا و روسیه در زمینه کنترل تسلیحات نگاه کنیم، خواهیم دید که معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای میان برد (INF) سنگ بنای بازدارندگی روسیه و اروپا برای سال ها بود، اما ایالات متحده آن را تمدید نکرد. چندین ساله مدتی چون به این نتیجه رسید که در زیر می تواند موافق باشد.

وی گفت: در شرایطی که قدرت نابرابر با طرف مقابل دارید، انتظار دریافت ضمانت قوی از طرف مقابل با واقعیت سیاست بین الملل همخوانی ندارد و بر اساس روابط بین الملل، معیاری است که در آن وجود دارد. قوای مختلف طرفین توافق دارند که کشورها را از اقدام علیه یکدیگر باز می دارد، فرض کنید با پرو در آمریکای جنوبی با ایران توافق شود، چه ارتباطی با پرو داریم که به دلیل این ارتباطات از نقض توافق خودداری کنیم؟ آنچه ادبیات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی می‌گوید این است که وثیقه به این معناست که باید روابط را افزایش داد تا احتمال شکستن توافق‌ها کاهش یابد. نظامی و تسلیحاتی در آن کشور و از نظر نیمه هادی ها بازیگر اصلی جهان است که از طریق آن می تواند چین را محدود کند.

خواندن
عناوین «هفته جوان» اعلام شد

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: گستردگی روابط کره با آمریکا به حدی است که هر دو طرف نگران قطع روابط هستند، اما ایران که روابط زیادی با اروپا و آمریکا ندارد، هر توافقی را برای دو طرف زیر پا نمی گذارد. . در مذاکرات وین می بینیم که ایران بیشتر نگران چین و روسیه است زیرا روابط بیشتری با آنها دارد.

قهرمان پور ادامه داد: در سال 2015 یکی از بحث های مهم در روند مذاکرات هسته ای این بود که اوباما و کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفتند پس از توافق، توافقات اقتصادی خود را با ایران گسترش خواهیم داد تا جایی که ایران به سمت سلاح های هسته ای تسلیحاتی روی آورد. هزینه اقتصادی بالایی دارد.” برای او و به نوعی ضامن توافق برجام محسوب می شد. بنابراین اکنون که ما هیچ گونه پیوند سیاسی، نظامی و اقتصادی با غرب نداریم، گرفتن ضمانت سیاسی معتبر در شورای امنیت سازمان ملل دشوار است. بایدن می خواهد از فشارها و لابی های منطقه ای امارات، عربستان و اسرائیل خلاص شود، ایران نیز می خواهد از تحریم ها خلاص شود، اما هر دو طرف تمایلی برای هموار کردن راه برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ندارند، زیرا بی اعتمادی عمیقی بین دو طرف وجود دارد و تمایلی به گسترش روابط از طرفین وجود ندارد. در کنگره آمریکا که اکنون دموکرات‌ها اکثریت را در اختیار دارند، از ترس لابی صهیونیستی نمی‌توانند از برجام دفاع کنند و در ایران نیز با وجود اینکه دولت در دست اصولگرایان است، هیچ‌کس قاطعانه از این توافق حمایت نمی‌کند و هر دو طرف برجام را خواستار می‌دانند، اما شر اجتناب ناپذیر است

خواندن
نشست مشترک دولت و پارلمان هفته آینده برگزار می شود

وی تاکید کرد: نباید انتظار زیادی از احیای برجام داشت زیرا ارتباط قابل توجهی بین ایران و اروپا و آمریکا وجود ندارد. در بهترین شرایط، اگر بایدن در انتخابات 2024 پیروز شود، این نتیجه بیش از 7 تا 8 سال دوام نخواهد آورد. 20 سال اشتباه است و واقعی نیست.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز

در مراحل بعدی که تنظیمات شبکه و انواع دسترسی ها به سیستم و برنامه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *