علی، عدالت و امنیت – ایسنا

[ad_1]

در ميان حاكمان دينى، كسى مانند على (ع) در دوران حكومتش دغدغه عدالت و امنيت نداشت; او نه تنها به این دو اهمیت می داد، بلکه برای رسیدن به او تلاش زیادی کرد.

به گزارش ایسنا، محمدتقی فضلمبدی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشتم:

«ای علی که حکم حکمت و بینایی است

جرقه ای از آنچه دیده اید

در ميان حاكمان دينى، كسى مانند على (ع) در دوران حكومتش دغدغه عدالت و امنيت نداشت; او نه تنها به این دو اهمیت می داد، بلکه برای رسیدن به او تلاش زیادی کرد. در میان حاکمان، هیچ کس کمتر از دولت به عنوان یک حکومت ارزشی نداشت. به اندازه ای که برای او از «آب دماغ بزی» یا «کفش پاره» ارزش کمتری دارد، مگر اینکه صاحب آن را از حق تحویل دادن یا بطلان او از جامعه سلب کند. از ارزش‌هایی که برای بقای حکومت می‌توان در نظر گرفت، در نظر امام علی (ع) دو چیز اساسی‌ترین و مبنای بقای حکومت‌ها محسوب می‌شود. یکی عدالت و دیگری امنیت; به خصوص امنیت اقتصادی. چه بسیار حکومت هایی که با لغزش امنیت و عدالت یا به تعبیر قرآن «ظلم» سرنگون شده اند. با کمال تعجب امام علی دلیل پذیرش حکومت خود را تخریب جامعه طبقاتی و دادخواهی گرسنگان ذکر می کند: اما علی به ما می آموزد که برای برقراری عدالت و امنیت در جامعه نباید انتظار دینداری داشت. فرمود: مال زیاد دین را فاسد می کند; فراوانی ثروت دین را از بین می برد. یعنی اگر ثروت جامعه در دست چند نفر جمع شود و در مقابل مردم گرسنه بخوابند، دین در این جامعه از بین می رود.

خواندن
وبینار «تحلیل و بررسی تلسکوپ جیمز وب»

یکی از کلماتی که امام (ع) در موارد متعددی از آن استفاده کردند، کلمه «استشر» است. توانمندسازی به این معناست که منافع مالی یک گروه خاص بر منافع عمومی جامعه حاکم باشد. آنچه امروزه الیگارشی نامیده می شود. یعنی ترجیح دادن منافع گروه اقلیت بر منافع اکثریت یا تسلط بر منافع اقلیت بر منافع اقلیت. در جامعه امروزی چه می بینیم؟

حضرت در رساله مالک اشتر چنین می فرماید: از تعقیب مصالح همگان اعم از خود و اطرافیان خود بپرهیزید (نامه 53). علت دوری از کینه توزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این است که حکومت پیش از ایشان به سبب آن سرنگون شد. هنگامی که اصحاب معاویه امام را به قتل خلیفه سوم متهم کردند، پاسخ داد: اجازه دهید مختصراً در مورد روش حکومت شما صحبت کنم. تأثیر فسا الاسرا، مصالح خود و اطرافیان را بر مصالح مردم مقدم داشت و آثار بدی بر جای گذاشت (خطبه 30 نهج البلاغه). در این دیدگاه، ناامیدی اقتصاد جامعه را از بین می برد و در نتیجه حکومت را سرنگون می کند. در جای دیگر می فرماید: من متاثر از مال یحلک هستم، انباشتن مال باعث هلاکت است. امام حسین (ع) در توصیف حکومت بنی امیه می فرماید: چگونه می توان از ظلم و ستم اقتصادی در جامعه پرهیز کرد؟ از تعالیم امام علی (ع) این پاسخ را می گیریم:

1. عدالت: اساسی ترین چیزی که جامعه بشری بدان نیاز دارد، عدالت اقتصادی است. چیزی که اغلب دولت ها فاقد آن هستند. فقر و گرسنگی و اختلاف طبقاتی اگر در جامعه ای وجود داشته باشد نشان می دهد که آن جامعه فاقد عدالت است. فان الرعیه الصالحه تنجوا بالامام الععد، ملتی شایسته با عدالت رهبران نجات خواهد یافت. حضرت می فرماید: و خرابی زمین من هلاک شدن زمین از فقر اهل آن دیار است. آفت عمران جور السلطان آفت سعادت و ستم دولتمردان است; یعنی اگر کشوری توسعه و رشد اقتصادی ندارد و اولادش می میرند به دلیل نبود عدالت اقتصادی در سیستم مدیریتی است.

خواندن
تفاوت انواع روش های موجود برای رنگ کردن مو

2- امنیت: روشن است که امنیت سایه عدالت است. وقتی عدالت اقتصادی از بین برود، امنیت نیز از بین خواهد رفت. دلیلش هم این است که تعداد آسیب های اجتماعی در حال افزایش است، زیرا عدالت اقتصادی در حال کاهش است. بی عدالتی، هر نوع ناامنی ممکن است رخ دهد. امام در خطبه ای فرمودند: من طمع قدرت نداشتم، بلکه در پی آن بودم که نشانه های دین را به جای خود بیاموزم و نشانه های اصلاح را در شهرها نمایانم تا نشانه های دین را در شهرهایم بیاورم. ، به بندگان مظلوم امنیت بدهید (خطبه 131). آموزه های دین، ظواهر شعائر دینی نیست، بلکه آموزه های دین در کنار توحید، اصلاح امور مردم و امنیت اجتماعی است. اگر عدالت اقتصادی در پرتو حاکمیت دینی و به دنبال آن تامین اجتماعی محقق شود، جلوه های دیگری از دین شما را نشان می دهد. در غیر این صورت نباید از جامعه انتظار دینداری داشت. به فرموده پیامبر(ص): اگر نان نباشد، دیگر واجبات انجام نمی شود.

3- عقلانیت: متأسفانه مهارت، تخصص و دانش کار در جوامع دینی جایگاه چندانی ندارد. امام علی می فرماید: علم ریشه همه خوبی ها، جهل ریشه همه بدی ها، علم ریشه همه خوبی ها و جهل ریشه همه بدی ها است. در بیانی دیگر می فرماید: من به غیر علم خود عمل می کنم که اکثر ما را مفسده می کند، هر که غیر از علم عمل کند شکست کارش از اصلاح او بیشتر است… شعارها داده می شود، کوتاه می شود و جایگزین می شود. تعالیم امام علی، آداب و رسوم و سرنوشت جامعه».

خواندن
انتصاب قائم مقام و مدیران نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز

در مراحل بعدی که تنظیمات شبکه و انواع دسترسی ها به سیستم و برنامه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *