زنگنه: قطع شدن مذاکرات وین انحراف از مسیر عادی است

[ad_1]

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: هرگونه دخالت مسائل خارج از برجام و تحمیل آن در روند مذاکرات، سوء استفاده سیاسی و خارج از منطق معادلات برجام است.

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: روس ها ابتدا گفتند در صورت بازگشت همه به توافق برجام، تحریم های جدید علیه روسیه نباید مانع همکاری تجاری و اقتصادی با ایران شود. اخیراً مورد دیگری اضافه شد که باعث شد روسیه فشار اقتصادی جدی بر تحریم های آمریکا علیه کشور احساس نکند، زیرا با این تحریم ها قیمت نفت و گاز بسیار بالا رفته است و آنچه روسیه با تحریم ها از دست می دهد. قیمت نفت و گاز

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه روسیه گفت: این یک بیانیه جدید است و می تواند بحث بر سر 1+5 یا 1+5 را پیچیده کند. اما مشکلی که از صحبت های روس ها به وجود آمد باید در تعدادی از کشورهای اروپایی، چین و آمریکا مطرح شود، نباید به پیشرفت مذاکرات مربوط شود. توقف مذاکرات یک راه طبیعی است و ما نباید آن را ببینیم. مذاکرات باید به نتیجه برسد. اگر روسیه با آمریکا و اروپا مشکلی دارد، باید در دنیای بیرون مطرح شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در روزهای اخیر صحبت هایی مبنی بر خروج روسیه از برجام مطرح شده است، گفت: روسیه رسما و علناً خواستار تحریم ایران نشده است. این آمریکا بود که ایران را تحریم کرد، اما این بار کشور در سناریوی جدیدی از باج خواهی متقابل قرار گرفته است و آمریکا سعی دارد برای خود فرصت ایجاد کند و فشار بر روسیه را افزایش دهد و روسیه را به عنوان یک کشور معرفی کند. عامل اخلال در مذاکرات است و روسیه به دنبال این است که سیاست آمریکا در استفاده از تحریم ها را دلیل اصلی دشواری مذاکرات یا حل نشدن موضوع برجام عنوان کند. برجام مسیر جداگانه ای دارد و دلیل توقف اجرای آن آمریکا بود و اکنون که آمریکا و ایران به توافق خوبی برای رسیدن به نتیجه قابل قبول در برجام رسیده اند، این موضوع نباید جلوی آن مسیر را بگیرد.

خواندن
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای باز کردن فصل جدیدی در همکاری‌های گسترده آماده شوند

وی گفت: «ایران باید این موضوع را روشن کند. در این مورد نباید اختلافات بین روسیه و آمریکا تحمیل شود. اینکه ایران تمام تخم هایش را در سبد روسیه گذاشته درست نیست. روسیه همسایه مهم ما و یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است، اما در یک معادله ماتریسی باید این خطوط تلاقی و تقابل با آمریکا را از موضوع شورای امنیت سازمان ملل که در حال نهایی شدن بود جدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: ایران باید به روس ها منتقل کند که مسائل دوجانبه روسیه و آمریکا نباید بر برجام تاثیر بگذارد. ایران نمی خواهد در این اختلافات مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد. ایران به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خود است و نمی‌خواهد تفاوت‌های جدیدی را به موارد قبلی اضافه کند.

زنگنه افزود: واضح است که روسیه از اینکه ایران در رویارویی با اوکراین در کنار خود باشد بی میل نیست، اما ایران نیز باید بر موضع خود پافشاری کند و اصول خود را به خاطر بسپارد. من معتقدم که آمریکا و روسیه می خواهند ایران را در کنار خود داشته باشند، اما این به ایران بستگی دارد که چگونه عمل کند. ایران نباید ابزاری در دست قدرت های بزرگ باشد. ایران خواهان اتصال به اقتصاد جهانی و همکاری با همه به جز اسرائیل است، بنابراین اولویت ایران اصلاح وضعیت اقتصادی و رفع نواقص اقتصادی است و برای رسیدن به این اولویت باید از ورود به ائتلاف های جداگانه و مناقشات سیاسی خودداری کند. شکست نخورید و بتوانید استقلال خود را حفظ کنید.

خواندن
مدیرمسوول ایسنا گلستان برگزیده جشنواره ابوذر

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *