چگونه یک نوجوان «تنبل» را وادار به انجام تکالیف کنیم؟

[ad_1]

یک روانشناس گفت: یک نوجوان «تنبل» لذت های طولانی مدت انجام وظایف و مسئولیت های خود را فدای لذت های فوری کارهای بی اهمیت می کند. کارها و وظایف خود را در بخش های کوچکتر برنامه ریزی کنید و متعهد شوید که آن کارهای کوچک را به موقع انجام دهید.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، مژگان احمدپور وی راهکارهایی را برای پرهیز از تنبلی و تعلل نوجوانان بیان کرد و گفت: نوجوان تنبل و معطل از ترس انجام تکالیف و کارهای بزرگ، از انجام کارهای پیش پا افتاده دیگر لذت می برد و این لذت های دراز مدت را فدای لذت ها می کند. “آنی زندگی می کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بخشی از مغز بر روی احساس لذت عمل می کند و کنترل فرد را به دست می گیرد، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف بلند مدت باید لذت آنی را به تاخیر انداخت. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نوجوان تنبل انجام وظایف خود را به تاخیر می اندازد و لذت های طولانی مدت را فدای لذت های آنی می کند و سپس ذهن او در شرم و احساس گناه ناشی از تعلل غرق می شود.

به گفته وی، ویژگی های شخصیتی نوجوان نیز از عوامل موثر در تشدید تنبلی و تبدیل به تعلل است، راضی است و به سمت کارهای اصلی نمی رود.

این روانشناس با اشاره به اهمیت آموزش صحیح والدین در کاهش تنبلی نوجوانان، مثالی بیان کرد: به عنوان مثال کودکی که همیشه یاد گرفته است در قبال انجام کارها پاداش بگیرد، اکنون تنها در صورتی به وظایف و مسئولیت های خود در نوجوانی عمل می کند که برای آن پاداش دریافت کند. انجام دادن این کارها، و در واقع برای خود ساحلی امن ایجاد کرده است که نمی تواند از آن خارج شود.

خواندن
لزوم برنامه ریزی شهرداری برای برگزاری همایش های خانواده در پایتخت

احمدپور توجه به لذت های آنی و دوری از اصل موضوع، کمال گرایی مفرط، ترس از انجام کارها به دلیل نداشتن استاندارد بالا و تمسخر دیگران را از عوامل موثر در تنبلی نوجوانان دانست و راهکارهایی برای اجتناب بیان کرد. اول از همه، نوجوان باید وظایف را به قسمت های کوچکتر تقسیم کند و خود را موظف به انجام این کارهای کوچکتر بداند.» همچنین محیط اطراف خود را تغییر دهید و عوامل به اصطلاح مزاحم و حواس پرتی را حذف کنید.

معلم همچنین معتقد است که ایجاد یک برنامه کوچک و متقاعد کردن خود برای پایبندی به آن می تواند تنبلی و اهمال کاری را در نوجوانان کاهش دهد.

این روانشناس افزود: نوجوانان باید تاخیرهای کوتاه مدت و بلندمدت در انجام کارها را کنار بگذارند و چک لیستی از کارها تهیه کنند و دقیقا بدانند که چه کاری باید انجام دهند. معاشرت با دوستان با انگیزه و بررسی اهداف نیز می تواند مفید باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای پرهیز از تنبلی نباید زیاده روی کرد و انتظار داشت کارها 100 درصد با تعالی پیش برود، گفت: اولویت بندی کارها، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلندمدت و توجه به فوریت انجام وظایف از فناوری اطلاعات است. یکی از راه حل های جلوگیری از تعلل است. از سوی دیگر، برنامه ریزی نوجوان شما برای انجام کارها باید واقع بینانه و دقیق باشد و زمان و انرژی کافی برای انجام کارها بدهد.

احمدپور در پایان سخنان خود به نوجوانان توصیه کرد: کاری را که در ابتدا برایتان سخت است انجام دهید و از آن دوری نکنید. کارهایی که برایتان سخت است را با اطمینان انجام دهید و لذت طولانی مدت انجام کارها را فدای لذت های آنی نکنید. به عواقب اهمال کاری و تنبلی خود فکر کنید و با ایجاد عادات رفتاری، مانند تهیه فهرستی از کارها، مسئولیت پذیر باشید.

خواندن
تکمیل چهارخطه‌های لرستان در دستور کار قرار دارد

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز

در مراحل بعدی که تنظیمات شبکه و انواع دسترسی ها به سیستم و برنامه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *