«شکار» در قانون – ایسنا

[ad_1]

قانون شکار و صید به عنوان یکی از قوانین مهم در حوزه شکار، حدود شکار قانونی و حوزه حمایت و حمایت از حیوانات را مشخص کرده است.

به گزارش ایسنا، قانون «شکار و صید» مصوب سال 1346 با آخرین اصلاحات تا سال 1397 یکی از مهمترین قوانین کشور برای حفظ محیط زیست است.

در این قانون آمده است: «سازمان نظارت بر شکار و صید برای حمایت، حمایت و پرورش حیوانات شکار تشکیل می‌شود». این سازمان دارای شخصیت حقوقی و زیر نظر شورای عالی نظارت بر شکار و صید می باشد.

شورای عالی نظارت بر شکار و صید دارای اختیارات و اختیارات زیر است:

الف- تصویب بودجه و مقررات کار سازمان. ب) تعیین محدودیت ها و ممنوعیت های زمانی و مکانی شکار و شکار و محدوده پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و اماکن خصوصی. ج ـ تعیین انواع سلاح و آلات ممنوعه برای شکار و صید. د- تعیین انواع حیوانات قابل شکار و شکار و حفاظت و حمایت از حیوانات در خطر انقراض و حیوانات مضر برای کار. (اصلاحی مصوب 1375/09/25) ز – تعیین قیمت حیوانات شکار از نظر غرامت.

بنابراین شورای عالی بازرسی از شکار و صید است که حدود زمانی و مکانی و ممنوعیت های شکار و مناطق حفاظت شده را تعیین می کند و در واقع تصمیم گیری در مورد شکار بر عهده این نهاد است.

همان وظایف سازمان شکار و صید به شرح زیر است:

الف- اجرای تصمیمات شورای عالی در حدود مفاد ماده 3 این قانون (مربوط به وظایف و صلاحیت ها) ج- حفظ و نگهداری از مناطق شکار و محل زندگی حیوانات شکار و حفاظت از آنها در برابر گرسنگی و تشنگی. ، شکار غیرمجاز و حوادث نامساعد جوی و آب و هوایی طبیعی مانند آتش سوزی جنگل ها، مراتع، سیل، طغیان رودخانه ها و بیماری های عفونی. . د- فراهم آوردن شرایط و محیط مساعد برای تکثیر و ایجاد حیوانات شکار. ه) تلاش برای پرورش حیوانات شکار. ج – تحقیق و پژوهش علمی در مورد حیوانات قابل شکار و شکار. ز) ایجاد پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده و موزه جانورشناسی. ح- تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی به ایجاد باغ وحش، نهالستان و نهالستان برای پرورش ماهی و پرندگان شکاری از طریق دستورالعمل های فنی. ط- تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی به منظور بیدارکردن حس احترام به حیوانات و حفاظت از منابع طبیعی در کشور و تجهیز و تنویر افکار عمومی در این زمینه. د- همکاری با سازمان های مرتبط با جنگل ها، مراتع، خاک و آب برای حفظ منابع طبیعی کشور. ز- همکاری با سازمان های مشابه خارجی و بین المللی برای حمایت و حمایت از حیوانات شکار و مهاجر در حدود تعهدات متقابل.

خواندن
پیروزی نفس گیر نادال مقابل نابغه 18 ساله تنیس جهان

این قانون همچنین مجازات هایی را برای شکار غیرقانونی در نظر گرفته است.

هرکس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی از سه میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد:

الف – شکار و صید حیوانات غیرقانونی و شکار عادی بدون مجوز. ب- شکار و صید بالاتر از مقدار مندرج در پروانه یا بر خلاف مقررات و خارج از اماکن مذکور در پروانه. ج- حمل، عرضه، فروش و صادرات شکار و دام زنده ذبح شده یا مرده و اجزای آنها بدون اخذ مجوز یا مجوز از سازمان. د) از بین بردن پوشش گیاهی از جمله جنگل زدایی، هرس، درختچه داری و قطع درختان غیرقانونی در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تجاوز به عنف و تخریب در این مناطق.

هرکس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی از بیست و دو میلیون و پانصد هزار ریال تا چهل و پنج میلیون ریال یا حبس از ۹۱۰ روز تا شش ماه محکوم می‌شود:

الف- شکار و صید در اوقات و اوقات حرام. ب) شکار و شکار در مناطق ممنوعه یا بر خلاف محدودیت ها و ممنوعیت هایی که سازمان در حدود اختیارات قانونی خود ایجاد و تبلیغ کرده است و شکار غیرمجاز در محوطه خصوصی. ج- شکار و شکار با ابزار و وسایل غیرمجاز یا شکار با سلاح دیگران. د- تخریب چشمه ها و آب آشامیدنی حیوانات در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش. هـ – صادرات و واردات حیوانات شکار موضوع ماده (7) این قانون به صورت غیرقانونی.

خواندن
راهنمای خرید و معرفی 25 نمونه ترازو دیجیتال دقیق و باکیفیت+ قیمت روز کیمیک (4)

هرکس مرتکب اعمال زیر شود به حبس از سه ماه تا سه سال یا جزای نقدی از سی میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم می‌شود:

الف- شکار و صید حیوانات وحشی و حفاظت شده بدون مجوز خاص. ب) شکار و صید در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بدون اخذ مجوز خاص و صید غیرمجاز در رودخانه های حفاظت شده. ج- از بین بردن گیاهان و کاشت آنها و معدوم نمودن آنها در پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی و هرگونه تهاجم و فعالیت غیرقانونی در این مناطق. د-آلودگی آب رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب های حفاظت شده، چشمه ها و منابع آبی با موادی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان می شود. ج- شکار و صید بدون مجوز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های خصوصی و پناهگاه های حیات وحش. ز) شکار و صید را برخلاف محدودیت ها و ممنوعیت های اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حدود اختیارات قانونی خود انجام دهد. (تصویب تکمیلی 30/10/1353)

هرکس مرتکب اعمال زیر شود به حبس از نود و یک روز تا سه سال یا جزای نقدی از شصت میلیون ریال تا هشتاد و پنج میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم خواهد شد:

الف- شکار حیوانات کمیاب و در خطر انقراض مانند زرافه، گورخر، گوزن زرد ایرانی، یوزپلنگ، کروکودیل، مار و گوسفند و همچنین شکار با وسایل نقلیه موتوری. (تغییر 30/10/1353) ب – شکار ببر – یوزپلنگ – کروکودیل در پارک های ملی. (اصلاحی مصوب 30/10/1353) ج- شکار، شکار یا کشتن حیواناتی که با سم و مواد منفجره و امثال آن قابل شکار و شکار است و شکار در تعقیب با وسیله نقلیه موتوری و نیز کشتن از طریق جرگه و محاصره دسته جمعی. د- اتخاذ تدابير براي آلوده كردن آبهاي درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان به مواد غيرنفتي و مرگ آبزيان و يا به خطر انداختن محيط زيست آنها. ه) ایجاد یا آماده سازی آتش در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده یا پناهگاه های حیات وحش به دلیل بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات زیست محیطی و یا تخلف از سیستم های دولتی. هـ- ایجاد یا ایجاد آتش سوزی در پارک های ملی – آثار طبیعی ملی – مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش از طریق بی احتیاطی یا سهل انگاری یا تخلف از سیستم های دولتی. (مصوب تکمیلی 30/10/1353)

خواندن
آزادی ۱۱ نفر از محکومان به قصاص چوبه دار در استان اردبیل

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *