روحانی شیعه نباید نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی تفاوت بماند

[ad_1]

ایسنا/ قم به مناسبت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی مراسم بزرگداشتی در منزل مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در مسجد اعظم قم با سخنرانی آیت الله استادی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی با حضور علما، مسئولان و اقشار مختلف مردم و با سخنرانی آیت الله استادی نماینده مردم قم در منزل مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه.

در این مراسم که در آستانه وفات حضرت زینب کبری (س) برگزار شد، آیت الله استادی ابتدا به مقام آن حضرت پرداخت و خطبه خود را در مجلس یزید ایراد کرد و سپس به شخصیت و زندگی آیت الله صافی اشاره کرد. و بیان کرد: اگر بخواهیم زندگی مرحوم آیت الله صافی را به صورت کتابی ارائه کنیم، این کتاب دارای بخش های مختلفی است، دامنه آن به این معنا بوده که عناوین مختلفی دارد که باید برای آن جلسه ای تشکیل شود. هر عنوان می تواند بخش بزرگی از یک کتاب باشد.

وی افزود: اول از همه از خانواده او هستند، از پدر، مادر، برادر و این خانواده دوست داشتنی هستند که باید درباره آنها صحبت کرد. فصل بعدی دوران تحصیلش در گلپایگان، شاید ده سال یا بیشتر، در زمان رضاخان و در زمانی که مخالفت ها و آزارهای زیادی وجود داشت، کمتر کسی حاضر به تحصیل در آن زمان باشد. ما دانش آموزان شدت، زحمت، آزار، بدشانسی مردم، تمسخر، اما هر که تشخیص دهد به اسلام خدمت می کند، کار خودش را می کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: ایشان پس از ورود آیت الله العظمی بروجردی به مدت شانزده سال در درس ایشان حضور داشتند و از جهت دیگر یاور ایشان و از جهت دیگر امین ایشان بودند. پس از رحلت آیت الله بروجردی، 34 سال نزد آیت الله العظمی گلپایگانی. استفاده کرد و مورد مشورت قرار گرفت و در همه موارد به او کمک کرد و 30 سال دوره اقتدار اوست.

خواندن
سولدو، سومین مربی مورد اعتماد زنوزی

یکی از اعضای جامعه مدرسین با بیان اینکه هر کدام از این فصول جای بحث دارد، افزود: همگی جنبه آموزشی برای حوزه های علمیه، طلاب، طلاب، علما و غیره دارند، تالیف پولی، نوشته های ایشان همه هدفمند است، ایشان کتاب را نوشته است. منتخب در سنین پایین و مؤلفان می دانند که او چه کار کرده است.از چهارصد کتاب شیعه و سنی که درباره دوازده امام زمان ما نقل شده است، یک تیم و گروهی برای این کار انجام می دهند، اما او انجام داد. تنها در جوانی می خواست مذهب شیعه را تقویت کند، برخی از علمای بزرگ درباره این کتاب صحبت کردند، چه خوب که در هر مجلس روحانیت شیعه یا شیعه یکی از این کتاب ها وجود داشت.

این استاد حوزه، فصل بعدی زندگی آیت الله صافی را تالیفات ایشان که بالغ بر صد نفر می باشد، عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از کارهای ایشان آشنایی مردم با امامت بود، ایشان از جمله روشنفکرانی هستند که باید مانند یک روشنفکر از او نام برد. ” او عالم و فقیه بود و از همه روشنفکران روشنفکرتر بود.

آیت الله استادی در ادامه در خصوص حمایت از نظام اسلامی خاطرنشان کرد: حمایت ایشان از نظام اسلامی نه تنها در این دوره بلکه از همان ابتدای تشکیل نظام یکی از مدافعان نظام اسلامی بود. در امور نظام دخالت می کرد و مواظب بود چیزی کم و زیاد نشود، صمیمانه کسانی را که با او ملاقات می کردند راهنمایی می کرد. حمایت یعنی همین، حمایت یعنی تعریف درست و نقد درست. حمایت از اسلام و مردم به این معناست که این ارتباط با مردم آنها وارد مسائل اجتماعی شد و آنها می دانستند چه خبر است.

خواندن
قوی‌ترین خط حمله را سپاهان دارد

وی افزود: فصل بعدی زندگی او اخلاق با دوستان و دشمنان است. ما باید از این بزرگواران درس بگیریم. یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ ایشان استقلال حوزه بود، عده ای این استقلال حوزه را بد تعبیر می کنند، استقلال حوزه به این معنا نیست که هیچ کمک مالی به حوزه علمیه قم نمی شود. مستقل بودن یعنی اینکه حوزه به این طرف و آن طرف نباشد، وابسته به این دولت و آن دولت نباشد، کاری کنیم که مردم حرف ما را قبول کنند. اگر کار خوبی کردند از آنها حمایت کنید و اگر کار بدی کردند انتقاد کنید. استقلال یعنی این یعنی حوزه باید استقلال فکری داشته باشد اما اگر به حوزه کمک می شود به طلاب نمی شود و فقط برای اداره حوزه است و کسانی که می گویند مستقل می شوند. ساختن به معنای پول نیست و این همان سبکی است که عقل و منطق آن را می پذیرد، ما باید تماشا کنیم و تماشا کنیم، بگوییم خوب خوب است و بد بد است. در جای خود تعریف است و در جای خود نقد و ارشاد است و در نتیجه از دولت، نظام و رهبری حمایت می کند.

آیت الله استادی در پایان با بیان اینکه چه کار باید بکنیم تا مردم ما را دوست داشته باشند، ادامه داد: باید کاری کنیم که مردم ما را دوست داشته باشند و به ما علاقه مند شوند، مردم کسی را می خواهند که عمومی باشد، دنیا وقت آن رسیده که بدانیم آنها چه آسیب هایی دارند و کاری که برای کاهش صدمات و عدم بی تفاوتی و بی دقتی در امور انجام می شود. برخی می گفتند دخالت نکردن فضیلت است، اما آیت الله صافی ثابت کرد که دخالت فضیلت است، در سیاست و مذهب، روحانیون شیعه نباید بی تفاوت بمانند و باید هوشیار باشند.

خواندن
مطالعه در سیستم مورد استفاده قرار میگیرد (2) سبد خرید

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *