تغییر الگوی مصرف در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

[ad_1]

یکی از اعضای موسسه آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی طی یادداشتی با عنوان «بهبود الگوی مصرف در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به این موضوع پرداخت.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت محمد شاهدی، کارشناس پژوهشکده آب، محیط زیست، ایمنی غذا و منابع طبیعی و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان به شرح زیر است:

یکی از معیارهای جامعه پیشرفته این است که افراد جامعه از امنیت غذایی، امنیت غذایی و تغذیه کافی برخوردار باشند. یکی از اقدامات سند الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، بحث امنیت غذایی، اصلاح الگوی مصرف و ترویج تغذیه سالم است. دلیل آن این است که جامعه ایران در شرایط کنونی از استاندارد تغذیه ای مناسبی برخوردار نیست و سلامت برخی از مواد غذایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. مصرف بی رویه قند، نوشابه، آب میوه های شیرین، فست فودهای چرب و سرخ شده در روغن های غیر ایمن، مصرف زیاد برنج و نان سفید و شیرینی های تهیه شده با شکر و چربی های ترانس، باعث افزایش بیماری های غیرواگیر در جامعه شده است.

از سوی دیگر بخشی از جامعه به دلیل درآمد کم نمی توانند مواد غذایی پروتئینی و ریزمغذی کافی تهیه کنند و بیشتر به شکر، نان و غذاهای کم ارزش مانند روغن دنبه رضایت دارند.

یعنی هر دو از نظر سلامتی و تغذیه کافی رژیم غذایی ناسالمی دارند.

عدم تغذیه مناسب و زیاده روی در مصرف برخی غذاها باعث بروز بیماری های بسیاری شده و بار سنگینی را بر دوش سیستم درمانی و دارویی وارد می کند. مشکل دیگر ابهام در سلامت میوه و سبزیجات تولیدی در ایران است. اخیراً روسیه، ترکمنستان و ازبکستان صادرات سیب زمینی و فلفل ما را به دلایل مختلف بازگرداندند. دلیل این امر این است که این نوع کالا در داخل کشور مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و حتی گاهی اوقات همان کالاهای مرجوعی در بازار کشور به فروش می رسد.

خواندن
دیدن این سریال روزه را باطل می کند!

باقیمانده سموم، کودها و برخی آلاینده‌های دیگر در محصولات غذایی مانند فلزات سنگین ماهی‌های سواحل کشور یا وجود آرسنیک یا آفلاتوکسین در برخی محصولات و فرآورده‌هایی که بدون نظارت یا قاچاق تولید می‌شوند نیز باعث غیرفعال شدن می‌شوند. بیماری های واگیر و بار زیادی بر نظام پزشکی و درمانی تحمیل می کنند. هیچ سیستم قوی و کارآمد پس از برداشت، حمل و نقل و ذخیره سازی وجود ندارد. حدود 30 درصد از تولید مواد غذایی از مزرعه به سفره هدر می رود. در حالی که برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور با بحران جدی آب مواجه هستیم.

دستیابی به یک رژیم غذایی سالم و مواد مغذی مورد نیاز بدن با آب کمتر نیازمند مکانیسم های عملی است. راه حل ها و مکانیسم های مناسبی برای اصلاح این مشکلات وجود دارد، اما از آنها استفاده نمی شود. برای دستیابی به اهداف الگوی مذکور، باید سازوکارها و روش‌های اجرایی ایجاد کرد که در برابر تضاد منافع برخی افراد ماندگار باشد و در صورتی که الگو بدون سازوکار و ضوابط و پشتوانه قوی اجرا شود، مانند بسیاری از اسناد و برنامه‌های قبلی علیه تضاد منافع قرار می گیرد و منجر به موفقیت نمی شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز

در مراحل بعدی که تنظیمات شبکه و انواع دسترسی ها به سیستم و برنامه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *