ترس از قرار گرفتن در معرض خشونت علیه زنان یک عامل بازدارنده است

[ad_1]

یک وکیل دادگستری با اشاره به اینکه اظهارات فیلمسازان بیانگر درد جانی است که جان آنها را آزار داده است، پیشنهاد داد که هیئت منصفه خانه سینما به پرونده های آزار جنسی و جنسیتی علیه زنان در این زمینه رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، فیلمسازان با اعتراض به آنچه «خشونت علیه زنان» در این حرفه می خوانند، خواسته های خود را برای برخورد با مصادیق تعریف شده خشونت به خانه های سینمایی تعریف شده، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام کردند. این بیانیه که به امضای صدها تن از زنان فعال در سینمای ایران از جمله چهره های سرشناسی همچون ترانه علیدوستی، نیکی کریمی، هدیه تهرانی و بسیاری از بازیگران سرشناس رسیده بود، در مورد جدیت و گستردگی آن به گوش جامعه سینمای ایران رسید. آزار و اذیت در برابر اعتراض توده‌ای، به یک هشدار تبدیل شد.

سازندگان فیلم در بیانیه‌ای اعلام کردند که «هرگونه خشونت، آزار و اذیت و باج‌گیری جنسی در محیط کار» را محکوم می‌کنند و خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان و همچنین «نابرابری جنسیتی در سینمای ایران و عدم نظارت» شدند. برای زیاده خواهی و تهاجم افراد صاحب قدرت».

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، هنرمند و نقاش دست اندرکار سینمای ایران، چند روز پیش در نشستی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حضور یافت و مسائل و مشکلات خود را مطرح کرد و راهکارهای عملی برای حفظ کرامت آنان را تشریح کرد. زنان هنرمند، مهمان.

وکیل صالح نیکبخت وی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات سینماگران زن در اعتراض به خشونت علیه هنرمندان زن، گفت: تنها آنها نیستند.این امر به قدری فراگیر است که ناگزیر باعث تحریک فیلمسازان زن با دیدگاه ها و افکار مختلف می شود.هنرمندان زن از عرصه های مختلف از جمله کارگردان، بازیگر، فیلمنامه نویس و… که در 4 دهه گذشته این رنج دردناک را تحمل کرده و از بیان علنی آن اجتناب کرده اند، صبر خود را از دست دادند و سکوت را شکستند تا آن چه در آن 40 سال اتفاق افتاد. پنهان شده برای فاش شدن

خواندن
بازگرداندن نوستالژی دو سال دوری از سرزمین های نور

نیکبخت گفت: به جرأت می توان گفت آنچه در نامه بیش از 300 نفر از بانوان سینما آمده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود بیانگر درد جانکاهی است که روح و روان آنها را پریشان کرده است. نویسندگان ناامید از هرگونه اقدام برون صنفی برای رفع تبعیض و ظلم علیه خود و فقدان مرجع مشخص برای پاسخگویی به مطالبات آنان، با متانت و متانت و بیش از اشارات صریح آن را مطرح کردند.

وی افزود: آنچه زنان فیلمساز در مورد انواع آزار و اذیت زیر چتر خشونت جنسی و تبعیض جنسیتی گفته اند، منحصر به یک یا چند مورد خاص نیست، بلکه محتوای بیانیه و نوع عبارت نشان می دهد که این موارد. محاصره ها و اعمال سلطه در این زمینه چنان ریشه دوانید و آنها را آزار داد که چاره ای جز علنی کردن آن و شکایت از ملت نداشتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اهمیت این پرونده ها و تعداد پرونده هایی که به طور کلی و خصوصی در نوشته های هنرمندان ذکر شده است، خواننده را متوجه ریشه های غم و اندوه می کند که به شکلی نبوده است که شخص یا افرادی تشکیل داده اند. دعوی علیه یک یا چند نفر و مراجع قضایی». وارد. بیانیه ادعایی نزدیک به نیمی از دست اندرکاران سینما فریاد رنج و تبعیض است که ستارگان سینما به دلیل جنسیت دوم خود متحمل می شوند و آنچه پنهان و تلفنی گفته می شود علنی می شود تا مردم از چنین آزار و اذیت هایی در جامعه ما مطلع شوند. و زیر پوست هنر و صنعت، سینما در کشور وجود دارد.

خواندن
اسکان بیش از 33000 گردشگر در اقامتگاه در کردستان

نیکبخت تصریح کرد: سابقه ظلم به زنان هنرمند به سال ها قبل برمی گردد، زمانی که برای اولین بار یکی از بازیگران فیلم در اعتراض به وضعیت اسفبار سینما و به نمایش گذاشتن خشم خود از سیگار و آدامس از این فعالیت استعفا داد. محدوده یک دانشگاه تهران. من که مدتی در هیئت داوران انجمن تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم حضور داشتم، از وجود چنین تخلفاتی مطلع بودم، اما اراده برنامه ریزی برای آنها قوی نبود. هر چند خشونت جنسی و تبعیض جنسیتی علیه زنان تنها به بازیگران فیلم محدود نمی شود و جای توضیح بیشتری نیست، اما به هر حال این گفته از نگاه فیلمسازان ثابت کرد. آنها خواستار ایجاد کمیته ای مستقل برای رسیدگی به این درد شدند تا به آزار و اذیت رفتاری و کلامی مبتنی بر جنسیت ادامه ندهد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در آقای. رضا کیانیان، یکی از بازیگران فیلم، اینکه باید وکلای متخصص در این کمیسیون حضور داشته باشند، درست است، اما کافی نیست، زیرا حضور وکیل منوط به طرح دعوی کیفری در دادگاه است که درخواستی نیست. از امضاکنندگان، مطلوب نیست. ضمن اینکه این مشکل تنها با حضور وکلا قابل حل نیست، بلکه همانطور که امضاکنندگان این ابلاغیه خاطرنشان کردند، با تشکیل کمیته ای از اقشار مختلف سینما با اکثریت زنان، حقوقدانان، روانشناسان این مشکل قابل حل است. ، جامعه شناسان و جرم شناسان حقوق همه هنرمندان به ویژه زنان را در نظر بگیرند.

این وکیل دادگستری گفت: در نهایت با تدوین این راهبرد باید هیئت مستقلی تشکیل شود که سه وکیل آگاه (یک نفر مرد و دو نفر زن) عضویت داشته باشند که به شکایات فیلمسازان زن در حوزه های مختلف در خصوص موضوعات مرتبط رسیدگی کنند. به شکایات آزار جنسی، خشونت و تبعیض جنسیتی.” تعقیب و آزار و اذیت مرتکبین و اعمال مجازات های انضباطی و محرومیت حرفه ای. باید در تابلوی اعلانات خانه سینما درج شود و اگر خانه سینما از وزارت ارشاد بخواهد آرای هیات داوری را اجرا کند، بیم آن دارد که تک تک شود. زنان همچنین باید در مواردی که خشونت جنسی نیاز به بررسی قضایی دارد، به دنبال مشاوره باشند. بنابراین، ابتدا باید گروهی از نویسندگان بیانیه انتخاب و موارد آزار و اذیت و خشونت کلامی، رفتاری، جنسی و جنسیتی در مواردی که مشهود نیست انتخاب و پس از تدوین راهکار فوق، مشورت شود. باید هیئت مدیره انتخاب شود، داوری و قربانیان باید به مسائل رسیدگی کنند.

خواندن
ارتباط افکار راست افراطی؛ اریک زمور تلفنی با دونالد ترامپ گفتگو کرد

وی در پایان گفت: کمیسیونی که برای رسیدگی به شکایات فیلمسازان تشکیل می شود می تواند دستورالعمل کار را تصویب کند و در این دستورالعمل موارد آزار جنسی و جنسیتی برای تعیین مقصر جرم هنری بررسی شود. فعالیت برای مدت معینی، او را محکوم و در صورت تکرار، مادام العمر از فعالیت سینمایی محروم کند.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (7)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *