افغانستان؛ 7 ماه پس از حکومت طالبان

[ad_1]

زمانی که طالبان هفت ماه پیش به قدرت رسیدند، کمتر کسی فکر می کرد که بتواند به این راحتی و بدون جنگ کنترل افغانستان را در دست بگیرد. علیرغم وعده‌هایشان هنوز نتوانسته‌اند حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل دهند و حتی خود را راضی نگه ندارند، بنابراین سرنوشت و آینده مردم این سرزمین هنوز نامعلوم و مبهم از چگونگی روزگار است. رفتار کن. .

به گزارش ایسنا، سرزمین افغانستان خسته از جنگ و ناملایمات، خسته از بحران، بیکاری و فقر، دیگر توان جنگیدن نداشت و سرنوشتی مبهم برایش رقم خورد.

قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان نه تنها کل جامعه افغانستان، بلکه منطقه و جامعه جهانی را نیز شوکه کرده است. او نمی داند چه سرنوشتی در انتظار مردان و زنان و جوانان و کودکان این منطقه با تفکر و ایدئولوژی طالبانی است.

همین نگرانی ها بار دیگر رنگ مهاجرت را بر چهره این کشور و مردمش می نشاند، بی آنکه بدانند آینده چه خواهد بود. مهاجرت نه تنها در میان مردم عادی، بلکه در میان روشنفکران و تحصیلکردگان نیز در زمانی رخ داد که این افراد می توانستند در انکشاف و آبادانی افغانستان بسیار فعال باشند.

گفته می شود که احیای مجدد طالبان به دلیل توافق با زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان بوده است و توافقنامه امضا شده حدود 400 صفحه است که تنها 4 صفحه آن منتشر شده است.تجدید حیات طالبان به دلیل توافق این گروه با زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان است. پیرمحمد ملازهی، متخصص مسائل شبه قاره به گفته وی، طالبان در توافق با آمریکا به قدرت رسیدند و توافقنامه امضا شده میان ملا برادر و خلیل زاد حدود 400 صفحه است که تنها چهار صفحه آن منتشر شده است.

به گفته وی؛ در آن چهار صفحه توافق شده بود که طالبان به یک گروه افغانی اجازه فعالیت علیه آمریکا را ندهند و طالبان به قدرت برگردند، بنابراین یک بخش سری وجود دارد که هنوز منتشر نشده است.


نباید فراموش کرد که در کنار حمایت ها و توطئه های آمریکا، برخی از بازیگران منطقه ای نیز راه را برای قدرت گیری مجدد طالبان هموار کردند.. طالبان پس از ورود به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در اوت 1400، همزمان با 11 سپتامبر پرچم خود را بر فراز کاخ ریاست جمهوری به اهتزاز درآوردند و اندکی بعد اعضای کابینه خود را معرفی کردند. کابینه ای که مورد انتقاد بسیاری در کشور قرار گرفته و این گروه را از تشکیل دولت فراگیر باز داشته است.

خواندن
پیروزی نفس گیر نادال مقابل نابغه 18 ساله تنیس جهان

به نظر می رسد دیپلماسی طالبان از مرزهای افغانستان فراتر می رود، نتوانسته عمل کند، نه مردم و نه جامعه افغانستان از وضعیت کنونی راضی هستند و نه بر خلاف میل جامعه جهانی، موفق به تشکیل یک سازمان فراگیر نشده اند. حکومت متشکل از اکثریت قبایل. .

دیپلماسی طالبان از مرزهای افغانستان فراتر می رود، پس از گذشت هفت ماه هنوز نتوانسته اند جامعه افغانستان را راضی کنند یا یک دولت فراگیر تشکیل دهند.

واضح است که طالبان بر این باورند که حکومت تشکیل شده، حکومت جامع است، زیرا دو وزیر از میان تاجیک ها، یک وزیر از میان ازبک ها و یک معاون وزیر از میان شیعیان انتخاب شده اند. اما این نوع برداشت طالبان توسط اکثر کشورها پذیرفته نیست. در حالی که طالبان ادعا می کنند که برای آنها مهم نیست که جامعه بین المللی آن را به رسمیت بشناسد یا نه، آنها متوجه نیستند که حکومت کردن خارج از تعاملات بین المللی دشوار است.

محسن پاک آیین، رئیس سابق دفتر وزارت امور خارجه افغانستان وی افزود: با وجود تلاش‌های جامعه جهانی و سفر به کشورهای همسایه، هنوز تمایلی در این گروه برای تشکیل دولت فراگیر مشاهده نمی‌شود و در عین حال، تمایلی از سوی طالبان برای رعایت استانداردهای بین‌المللی و نیز وجود ندارد. استانداردهای بین المللی،” او گفت. اگر سیاست های طالبان تغییر نکند، سال آینده نیز شاهد همین وضعیت خواهیم بود.

با ادامه این روند و تداوم آشفتگی های مدیریتی و همچنین گروه های مخالف مانند گروه های مقاومت که فعال هستند، این احتمال وجود دارد که با تغییر اقلیم در فصل بهار، دوباره شاهد درگیری در جامعه افغانستان باشیم.. در حال حاضر سه جریان مقاومت در برابر طالبان وجود دارد، یکی در داخل افغانستان به رهبری زنان، دیگری در پنجشیر و دیگری در آنکارا به رهبری جنرال دوستم، یک عالم و خاخام.

خواندن
دکتر. طاهرعلی محمدی رئیس دانشگاه ایلام شد

باید در نظر داشته باشیم که آمریکایی ها علیرغم خروج بیشتر نیروهای خود از افغانستان، همچنان اصرار دارند که کار ایالات متحده در افغانستان تمام نشده است و آنها استراتژی متفاوتی را در این سرزمین دنبال خواهند کرد.

ایالات متحده همچنین تاکید می کند که کار در افغانستان تمام نشده است و در آنجا استراتژی متفاوتی را دنبال خواهد کرد.

برخی معتقدند که این حادثه در افغانستان شکست شرم‌آور آمریکایی‌ها بود، برخی دولت بایدن را مقصر این تحولات می‌دانند، اما واقعیت این است که ایالات متحده 20 سال فرصت داشته تا اقدامات خود را عملی کند. اما او فرصت را از دست داد و نتوانست جامعه افغانستان را به خوبی درک کند، در نتیجه پس از توافقی که ابعاد آن نامشخص است، مردم افغانستان بار دیگر درگیر جنگ و بحران در داخل کشور شدند.

از سوی دیگر، ترس از قدرت گرفتن طالبان نه تنها در افغانستان رخنه کرد، بلکه کشورهای منطقه و کشورهای همسایه نگران حفاظت از کشور و مرزهای خود بودند، هرچند طالبان معتقد بودند که خطری متوجه این کشور نخواهد شد. کشورهای همسایه.

در مسکو و تهران نیز جلساتی برگزار شد. در نشست مسکو، دیدگاه روسیه در مورد افغانستان مهم بود، زیرا آنها نگران بودند که وضعیت امنیتی به گونه ای پیش برود که گروه های تروریستی از جمله داعش تقویت شوند و به منطقه آسیای مرکزی بروند. به قفقاز بروید. از این رو، کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو در اعلامیه ای تاکید کردند که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود تا به کشوری صلح آمیز، تجزیه ناپذیر، مستقل و از نظر اقتصادی پیشرفته و عاری از تروریسم و ​​جنایات مرتبط با مواد مخدر تبدیل شود. . . و اجرای مقررات اساسی حقوق بشر.

پس از آن دومین نشست همسایگان افغانستان در حالی برگزار شد که هنوز دولتی بر اساس خواست مردم و جامعه جهانی برای مشارکت همه اقوام و با وجود تلاش برخی کشورها مانند پاکستان و جامعه جهانی تشکیل نشده است. قطر برای به رسمیت شناختن طالبان، آنها پاسخ مثبتی از سوی کشورها یا سازمان ملل برای به رسمیت شناختن دریافت نکردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان وی که در نشست همسایگان افغانستان صحبت می کرد، تاکید کرد که بحرانی که امروز همه ما را نگران کرده، میراث مداخلات نادرست قدرت های سرکوبگر در منطقه ماست.

خواندن
امشب مصمم هستیم از گناه دوری کنیم

وی یکی از اهداف این نشست را بررسی نگرانی های جاری در مورد وضعیت افغانستان و مشورت با دوستان منطقه ای در مورد راه های برون رفت از وضعیت شکننده کنونی عنوان کرد.

ایران به عنوان کشور مهم و همسایه افغانستان که طولانی ترین مرز را با این کشور دارد، همواره تمامی مسائل مربوط به افغانستان را رصد کرده و از طریق نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و تشکیل کارگروه ها، پیگیری های لازم انجام شد. علاوه بر این، در چارچوب سیاست های کشور، مقامات ما جلسات، نشست ها و گفتگوهایی را با طالبان برگزار کرده اند تا در مورد مسائل دوجانبه گفتگو کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت چندین محموله کمک های بشردوستانه برای رفع نیازهای مردم افغانستان به افغانستان ارسال کرد.

چین و روسیه به افغانستان از نظر استراتژیک، اقتصادی و متفاوت از دیگر کشورهای همسایه نگاه می کنند و فرقی نمی کند که کدام گروه این کشور را اداره می کند.

در واقع، به نوعی همسایگان افغانستان، چین و روسیه، طالبان را تقریباً به رسمیت می شناسند، اما ظاهراً نگاه چین و روسیه به افغانستان با سایر کشورهای همسایه متفاوت است و فرقی نمی کند که کدام گروه در این کشور حکومت کند، این دو دیدگاه استراتژیک با توجه به ثروت و منابع معدنی افغانستان دارند. فئودور لوکیانوف، کارشناس ارشد سیاست خارجی روسیه در مسکو، گفت که روسیه آشکارا علاقه مند به ایجاد ثبات در افغانستان با یک دولت باثبات است.

در هر صورت وضعیت در خاک افغانستان به گونه ای است که ابهامات بسیاری همچنان باقی است و هنوز نمی توان پاسخ روشنی در مورد چگونگی دستیابی طالبان به قدرت داد. پشت توافق دوحه چه بود؟ آیا اشرف غنی از این معامله اطلاع داشت؟ در هر صورت، وضعیت اسفبار طالبان به روش عمل خود بستگی دارد: این جنگ به یک جنگ نیابتی تبدیل می شود و می تواند منجر به تجزیه افغانستان شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز

در مراحل بعدی که تنظیمات شبکه و انواع دسترسی ها به سیستم و برنامه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *