آماده شدن برای حرکت به سمت فناوری و نوآوری با بودجه های کم!

[ad_1]

معاونت پژوهشی وزارت علوم در شرایطی به سمت فناوری و نوآوری حرکت می کند که با توجه به شرایط موجود و کاهش سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی، بهترین پیش بینی برای آینده، حفظ وضعیت فعلی است. که البته خوب نیست!

به گزارش ایسنا، سال 1400 مصادف با پایان دولت دوازدهم بود و در شهریورماه با تغییر دولت و رای اعتماد مجلس به محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه پژوهش نیز دستخوش تغییراتی شد.

در اکتبر 1400; حدود دو ماه پس از استقرار دولت سیزدهم و انتخاب وزیر علوم، دکتر علی خیرالدین با حکم وزیر علوم به عنوان مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد و مسئولیت تشکیل معاونت فناوری و نوآوری وزیر علوم را بر عهده گرفت.

یک ماه بعد با تشکیل معاون جدید فناوری و نوآوری در وزارت علوم، خیرالدین معاون وزیر شد. درست قبل از شروع هفته پژوهش، دکتر. پیمان صالحی با استعفای دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهشی وزارت علوم شد.

رحیمی شعرباف در تیرماه 1395 به عنوان معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم انتخاب شد و حدود 17 ماه در این سمت بود. تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت آموزش و پرورش (سال 1400)، واگذاری 17 مأموریت به مراکز پژوهشی و فناوری و انجمن های علمی و راه اندازی پنجره خدمات پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت آموزش و پرورش از جمله اقدامات این وزارتخانه است. معاون در دوره تصدی رحیمی فوی شعرباف.

با انتصاب صالحی به عنوان معاون وزیر علوم در آذرماه 1400 به منظور رویکرد تحول آفرین به تمدن نوین اسلامی، توجه به پژوهش های بنیادی و کاربردی در علوم انسانی و اجتماعی، فعال شدن دبیرخانه شورا، هدایت پژوهش های دانشگاهی و حل مشکلات صنعت و … نیازهای جامعه حمایت از تحقیقات پایه در علوم پایه، اجرای سیاست‌هایی برای تشویق دانشمندان و محققان برجسته، گسترش مشارکت و همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش در تحقیقات دانشگاهی، گسترش پیوندها با سازمان‌های علمی بین‌المللی، کسب شاخص‌های معتبر بین‌المللی برای مجلات ملی، استفاده از بر توانمندی موسسات مالی علم و فناوری و … تاکید شد.

به سمت فناوری و نوآوری گام بردارید

تحول علم و فناوری و استفاده از نتایج تحقیقات در نقاط مختلف کشور از جمله صنعت، ارتباط با صنعت و جامعه. یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر چندین معاونت پژوهشی و فناوری به آن پرداخته اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه فعال بوده است. به نظر می رسد در دوره جدید، تشکیل معاونت فناوری و نوآوری و جدا شدن معاونت فناوری از معاونت تحقیقات از وزارت علوم، نشانه توجه روزافزون این وزارتخانه به فناوری و به سمت ثروت باشد. خلقت از علم

البته این موضوعی است که برخی آن را موازی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می دانند. باید منتظر ماند و دید که آیا برنامه های پیشبرد فناوری و نوآوری ثابت می ماند یا شاهد تحولی در این زمینه خواهیم بود. چرا که تا به امروز آمارها نشان می دهد که تعداد بالای مقالات و رشد علمی، نقش چندانی در ایجاد ثروت برای کشور و تاثیر محسوس بر زندگی مردم نداشته است.

دکتر. احمد شعبانی; یکی از اعضای وابسته فرهنگستان علوم در مراسم روز جهانی پیش رو که توسط فرهنگستان علوم برگزار شد، درباره وضعیت علمی ایران از نظر کیفیت و نوآوری گفت: از نظر شاخص های کیفی، وضعیت ما اصلا مطلوب نیست. ” از نظر ثبت اختراع در منطقه دوم و در جهان سی ام هستیم. در نوآوری شاخص های نوآوری 20 مورد دارد و در همه این آیتم ها رتبه ما بالای 50 و حتی بالای 100 است و وضعیت چندان مطلوبی نداریم.

علاوه بر این معاون وزیر علوم، فناوری و نوآوری وی در همین راستا با اشاره به اهمیت نوآوری در کشور، گفت: در آمریکا از هر 500 نظرسنجی، یک مورد نوآوری ارزشمندی ایجاد می کند. در ایران به ازای هر 170000 مقاله موفق شدیم یک نوآوری ارزشمند ایجاد کنیم!

سیستم ایده ها و نیازها؛ راهی برای نیاز به پایان نامه؟

یکی از ایده ها برای پیشرفت تکنولوژی، نیاز به پایان نامه و ارتباط با صنعت، ایجاد مکانیزمی به نام نظام ایده ها و نیازها (نان) توسط وزیر علوم بود. مقدمات راه اندازی این سامانه، دسامبر 1400 با وقت ملاقات دکتر. محمدجواد دهقانی; رئیس موسسه استنادی علم و فناوری (ISC) از سوی وزیر علوم به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری سامانه ایده ها و نیازها منصوب شد.

با توجه به اهداف این سامانه عنوان شده است که در این سامانه نیازهای صنایع خصوصی و دولتی جمع آوری می شود و سپس پایان نامه های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد برای رفع این نیازها هدایت می شود.

سامانه ایده ها و نیازها هنوز راه اندازی نشده است اما جلساتی برای نظارت بر روند شکل گیری این سامانه در حال برگزاری است و در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری آن مقرر شد سامانه ایده ها و نیازها اردیبهشت 1401 به صورت رسمی ارائه شود.

یکی از موضوعات دیگری که برای ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت مطرح می شود، نیاز به آن است دارای سه پروژه تحقیقاتی پیوند با صنعت برای ارتقای اعضای هیات علمی است که از سوی معاونت علمی و تحقیقاتی وزارت علوم مطرح شد.

علاوه بر این صالحی در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در هزار و چهارصدمین هفته پژوهش، یکی از برنامه های وزارت علوم استفاده از توانمندی های شورای عالی در جهت دهی به تحقیقات، پایان نامه ها و پایان نامه های کشور و تقویت دیپلماسی برای حمایت است. حضور دانشمندان و اندیشمندان شاخص در مراکز تصمیم گیری علمی در سراسر جهان. همچنین در اوایل اسفند رئيس جمهور وی با صدور حکمی صالحی را به عنوان دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (ATF) منصوب کرد.

حرکت به سمت فناوری و نوآوری نیازمند سرمایه گذاری است

با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات در کشور توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در دانشگاه ها انجام می شود، شکی نیست که برای ورود به پژوهش کاربردی و تبدیل علم به فناوری، داشتن منابع مالی و مدیریت بسیار مهم است. ایده آل از این منابع. . اما علیرغم تاکید بر اسناد بالادستی، بخش تحقیق و توسعه کشور همواره با مشکلات مالی مواجه بوده و در سال های اخیر مشکلات مالی این بخش با وجود تورم و گرانی دو برابر شده است.

این مشکلات به حدی است که معاون وزیر علوم، در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها و روسای پژوهشگاه های سراسر کشور وی با بیان اینکه بودجه های پژوهشی در سال 1400 اصلا خوب نبود، گفت: پرداخت حقوق باعث شد بودجه پژوهشی در برخی از دانشگاه ها حتی در دانشگاه های بزرگ به صفر برسد!

صالحی در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وی همچنین به مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: امسال همه چیز به هزینه تحقیقات است و در بسیاری از دانشگاه ها در حوزه بورسیه، اهدای مقاله، تعمیرات و تجهیزات متاسفانه حتی یک ریال هزینه نشده است. “

علاوه بر این معاون رئیس جمهور وی در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی بر اهمیت سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: اگر برای تحقیق و توسعه هزینه ای نپردازیم و سرمایه گذاری نکنیم، انتظار نمی رود. برخی از داوطلبان نخبه دکتری با حدود 900 هزار تومان تحقیقات خود را انجام می دهند. با این مبلغ چه می توان کرد؟

حفظ وضعیت سهام که خوب نیست…

اما با همه این صحبت ها هیچ حرکتی برای افزایش مشارکت در تامین مالی پژوهش و فناوری صورت نگرفته است و به نظر می رسد در سال 1401 مشکلات نه تنها ادامه پیدا کند، بلکه شرایط سخت تر خواهد شد. بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال 1401 حدود 0.25 درصد برآورد شده است. هر چند این میزان نسبت به حساب بودجه 1400 کاهش یافته است که 0.32 درصد برآورد شده است. این در شرایطی رخ می دهد که این مقدار با مقدار در نظر گرفته شده در اسناد بالادستی بسیار فاصله دارد.

علاوه بر این، یکی از مشکلات پیش روی دانشگاه ها در دهه 1400 هزینه خرید و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی بود. زیرا در بودجه 1400 برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اعتباری داده نشده است. طبق لایحه بودجه سال 1401 صالحی; اعتباری برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته نشده است. با توجه به شرایط فعلی و کاهش سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی، بهترین شرایط به نظر می رسد; حفظ وضعیت البته وضعیت فعلی وضعیت خوبی نیست!

در دوره پژوهشی فصلی معاونت علمی، موضوعاتی از قبیل لزوم توجه به مجلات علوم انسانی، مبلغی بودن پژوهشگاه ها، پیگیری طرح های کلان ملی و … سال ها پیش می رود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

لایسنس نود ۳۲ مخصوص ویندوز سرور بیت استور

لایسنس نود ۳۲ منحصر ویندوز سرور – بیت استور خرید آنتی ویروس , خرید آنتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.